søndag den 9. december 2012

DIY på Risnisser

Jeg har fået et spørgsmål om hvordan jeg laver risnisserne.

så her kommer en DIY. Jeg beklager billede kvaliteten, men jeg har ikke haft mulighed for at lave den i dagslys :o(

Du skal bruge:

stof
Tupestrik (den smalle udgave på ca. 1½-2 cm)
En pap/papirkugle på ca. 2cm i diameter
Garn til hår
2 små sorte ponponer.. (ca. 5mm i diameter)
evt. 1 hvid ponpon til huens top
sytråd og synål
limpistol
grødris
saks
kuglepenne/filtpenne i sort og rød

1. klip stoffet i en cirkel på ca. 7 cm i diameter. Brug evt. et glas til at tegne efter.


2. Sy med dobbelttråd en ri-søm hele vejen rundt i yderkanten af cirklen (ca. 5 mm fra kanten)

 
3. Træk lidt i tråden, så stoffet danner en lille skål/pose. Fyld posen med grødris, træk i tråden til posen er helt lukket og bind tråd-enderne sammen med en knude.
 
4. Lav hår til nissen.  Jeg vikler garnet nogle gange rundt om mine fingre,(ca. 4 gange)  og så snor jeg garnet rundt om midten nogle gange, så det bliver holdt sammen på midten.
 
Til pandehåret gør jeg det samme, dog kun ca. 2 omgange. ved pandehåret bukker jeg det sammen på midten til sidst så de 2 ender med løkker hænger samme vej.
 
 
5. Håret limes fast på kuglen.
 Jeg starter med en limklat på toppen af kuglen, her limer jeg pandehåret fast .
 
derefter sætter jeg en limklat lige bag ved pandehåret, altså om mod det der bliver nakken. her limer jeg det lange hår fast så knuden er på midten og det lange hår stritter ud til siderne.
(jeg skal prøve om jeg kan tage et bedre billede af det imorgen. )
 
 Det ser lidt forvirrende ud, men alt løser sig med huen.
 
6. Huen limes fast med en limklat i nakken. Derefter sættes der en limklat på hver side af pandehåret og huen trækkes op og limes fast på de 2 steder.
 
7. Så skal håret klippes, alle løkkerne skal klippes op, så det bliver løse ender.

 8. Kroppen og hovedet limes sammen med en god limklat i toppen af kroppen.
 
 
7. Huens kvast laves ved at binde en lille tråd et par gange rundt om spidsen, og stramme til med en knude. Den hvide ponpon limes fast på toppen af nissehuen. (den kan sagtens undværes. )
 
De 2 sorte ponponer limes fast på kroppen som hænder og  ansigtet tegnes.

 
 
Nissen er færdig.  
 
 

1 kommentar:

  1. Genialt. Det ser ud til være til at lave, lækkert med lidt billeder til at forklare processen.

    SvarSlet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...